a passport and a boarding pass are on a bag

Přeprodejci

Odebírejte naše letenky!

Kdo dřív přijde, ten dřív mele, tak šup, ať vám žádné letenky neuniknou.

Ožehavé téma, letenky u přeprodejce taky by se dalo říct u překupníka. Koupit a nebo si radši připlatit u aerolinky? To je oč tu běží! Pokusím se vám rozkrýt pár praktik, díky kterým budete schopni bezpečně identifikovat, že si jí můžete koupit za nižší peníz. Pojďme na to!

Znaky ověřeného obchodníka

Jak poznat, že se jedná o ověřeného obchodníka? Je to v celku jednoduché, stačí být na stránkách trochu pozorný.

  1. Je členem IATA. IATA je společnost, uskupení, nevím jak to úplně nazvat, která hájí práva zákazníka. IATA např. garantuje, že při určité délce zpoždění dostanete na letišti občerstvení nebo při delším zpoždění dostanete hotel. IATA není ani pro aerolinky tak pro přeprodejce povinná, nicméně je to známka nebo záruka kvality. Aerolinky jsou součástí v 99%, přeprodejci tak v 50%. Pokud je přeprodejce součastí, bude se tím chtít pochlubit a někde to na svých zveřejní. Většinou si dávají logo IATA do patičky a nebo to najdete někde v podmínkách. IATA vám např. garantuje změnu jména do tří znaků zdarma (musí se jednat o překlem, jměna z Jan a Ivo (například) není možná).
  2. Letenky distribuuje přes GDS tzv. Global Distribution System. Mezi ty se řadí Gallieo, Travelport, Amadeus nebo Sabre. Přímo aerolinka je plní svými daty a letenku kupujete s určitou provizí (a nebo ne) u přeprodejce. Ten pak má šanci vám letenku prodat např. s dražším odbaveným kufrem – není-li v ceně nebo s nějakým pojištěním. Proto pozor, ne každá levná letenka může být nutně levnější přes překupníka, pokud si kupujete nějakou příplatkovou službu… to je totiž obvykle to, na čem překupník vydělává. Zároveň může letenka být vystavena v jiné třídě… a teď nemyslím, že poletíte v horší economy, ale třeba se vzdáte mílí a nebo jich dostanete mnohem méně, než kdybyste letenku kupovali přímo u aerolinky.

Recenze

Pokud se zdráháte koupit letenku u překupníka kvůli špatným recenzím, vašim obavám rozumím. Nicméně není čeho se bát. Položte sami sobě otázku, kolikrát jste zapomněli napsat dobrou a kolikrát špatnou recenzi. Tím chci říct, že ti co chtějí na něco poukázat, čas si najdou a udělají všechno pro, aby bylo za dosti učiněno. Naopak ti, co mají dobrou zkušenost to berou jako OK a hlavu si s tím nedělají a nikam to nepíšou. Zároveň si dovedu představit, že většina těch lidí co psala špatnou zkušenost, si za to mohli sami. Kupují služby, které nejsou podložené např. pojištění self transferu, chtěli změnit čas, chtěli změnit jméno, neudělali si online check in, nestihli letadlo… prostě věci co si přičiní většinou sami a přeprodejce na ně nemá vliv. Pakliže by se jednalo o problém s aerolinkou – vymáhání kompenzace, zpoždění letu kvůli počasí, nestihnutí navazujícího letu v důsledku zpoždění (musí být na jedné letence), tak pak je potřeba kontaktovat přímo leteckou společnost. IATA je vám zárukou, že vše bude v pořádku.

Vystavení letenky přes GDS

To, že je letenka vystavená přes GDS má jednu obrovskou výhodu a to, že jí můžete spravovat přímo u aerolinky. Vystavená totiž bude přímo skrze ní. Dostanete takzvaný confirmation code, který se skládá z kombinace šesti znaků – písmen a čísel. Tím se dostanete právě do sekce “manage my booking” a bude vám nápomocen, budete-li komunikovat s aerolinkou napřímo. Zároveň sledujte veškeré požadavky na víza, check-iny, všude buďte včas… i to je záruka toho, že vše proběhne tak jak má. Občas je navíc potřeba udělat online check-in, abyste neplatili peníze navíc… neignorujte výzvy aerolinky!

Pozor kam klikáte!

Tohle je asi jako u všeho. Ikdyž může být všechno v pořádku a vše se zdá na první pohled OK, nemusí to být tak jak se zdá. Některé podmínky jsou krátké a tak je přečtete v 5 minutách, pokud by byly delší, nechte si je shrnout od AI. Zároveň si dávejte ještě větší pozor na to kam klikáte. Dva čudlíky, jeden z menším kontrastem a neštěstí je na světě. Můžete si tak připlatit i o několik tisíc, jen kvůli tomu, že jste zaplatili za pojištění, které jste dost možná ani nepotřebovali. A to samozřejmě platí i u aerolinky… i tam se můžete s obdobnými praktikami setkat – zejména u lowcostu.

Kiwi není v IATA a ani nepoužívá GDS

První komentář u videa, když jsem ho vydal na toto téma bylo – ale Kiwi mi způsobilo problémy!!!! Tak ještě jednou pro vždy… je potřeba si ověřit zda je přeprodejce u IATA a používá GDS. Kiwi nemá ani jedno.

Proč je ale Kiwi dobrý a čím si cestovatele získalo?

Byť Kiwi není zrovna tím nejšťastnější nástroj pro nákup letenky stran důvěryhodnosti, smekám před klukama, kteří jej založili a to je, že se s ním dá velice dobře hledat letenky. Najde vám to tzv. selftransfery, které silně nedoporučuju pro začínající cestovatele… nicméně i s nimi se dá pracovat. Pokud je selftransfer dostatečně dlouhý… občas tím získáte návštěvu destinace, do které byste se normálně třeba ani nepodívali. Zároveň, ale opatrně na vízovou politiku takové destinace. Třeba selftransfer v Saudské Arábii vás může vyjít na 3 tis. kč v jednom směru. Čili pokud nejste zkušení cestovatelé, self transfery silně nedoporučuju. Navíc jak už jsem zmínil – stane-li se cokoliv, nemáte nárok na pomoc natož kompenzaci.

Proč může být nákup u překupníka výhodou?

Může se stát, že narazíte na obchodníka, zejména v našem českém rybníčku, který je schopen vám nabídnout mnohem lepší servis než samotná aerolinka. Nerozumíte Anglicky? Nevadí, přeprodejce vám to zařídí, přeloží… stačí mu říct. Nutno však dodat, že tito přeprodejci mívají letenky často dražší než aerolinka, ale podle toho taky vypadá ten servis s tím spojený.

Závěrem

Co dodat závěrem? Buďte opatrní, ale nebojte se. Kdo se bojí, nesmí do lesa. Přes přeprodejce bych nekupoval lowcost letenky a letenky co vyžadují dodatky jako např. dokupování kufru, chcete si vybrat sedadlo atp. tohle vás totiž v pozdější fázi může (ale taky nemusí) vyjít dráž. Osobně bych přes překupníka kupoval letenky co se blbě shání např. letenky od Čínských nebo jiných specifických aerolinek. Tyhle aerolinky mají mnohdy všechno v ceně a nemusíte se tak zbytečně trápit s exotickými systémy. Osobně mohu např. letenky od zaletsi a nebo britský gotogate. Kdybyste si nebyli jistí, klidně mi napište na mail filip@errorfares.cz a rád vám na vaše otázky odpovím 🙂 Letenky jsem kupoval přes přeprodejce několikrát a i v případě problémů (stran aerolinky, např. zpoždění, zrušení, nestihnutí přestupu) bylo vše v naprostém pořádku a povedlo se to vyřešit… jen nesmíte spoléhat na přeprodejce, ale na sebe a aerolinku

Sledujete nás na sociálních sítích?

Měli byste! Je to nejlepší způsob jak mít přehled o nejnovějších letenkách. Sledovat nás můžete třeba na Instagramu, zapnout si zvoneček a nové letenky vám cinknou hned jak vyjdou


Víte jak si zařídit auto nebo jak se dostat do salónku třeba zdarma?

My to víme! O salóncích se dozvíte v tomto článku! a o tom, jak si výhodně pronajmout auto zase v tomto článku!


Cestovní pojištění:

Kde se na cestu pojistit, abyste byli krytí v případě problémů? Trable člověk určitě řešit nechce, nicméně když už na to nedejbože dojde, tak doporučuji Top-pojištění.cz. Srovnáte si ceny všech pojištění a vyberete si takové, které vám nejvíce vyhovuje.

Discover more from Levné letenky do celého světa

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading