Air China

Mezi českými cestovateli panuje jakási fáma a já myslím, že za to můžou levné letenky před covidem do Vietnamu apod. Že Air China není dobrá. Potvrdí tento statement let, který absolvuji z Mnichova do Taipei? Sám mám z minulosti s Air China velice průměrnou zkušenost, nic extra ani nic špatného. Nicméně jak se Air China zlepšila, to se uvidí v následující recenzi.

Nákup a správa rezervace

Letenky jsme koupili v Listopadu na Velikonoce za krásných necelých 12 tis. Z Mnichova. Za tuhle cenu se většinou nelítá ani mimo sezónu, takže naprostá pecka. Rezervaci jsem udělal přímo air china a to konkrétně přes jejich Britskou verzi stránky. Tady musím říct, že jsem byl docela zmatený, co je vlastně oficiální stránka air China? No nicméně vše proběhlo v pořádku. Velké plusy pro air china: v ceně máte 2 zavazadla, výběr sedadla zdarma víceméně po celém letadle… čili za cenu, za kterou byste s United sotva doletěli do Cancůnu mimo sezónu bez kufru a sedačky, tady letíme ve stejný alianci s kufry a sedačkou. Opravdu velké plus, chválím. Je to možná i trošku chyba v systému a teď nemyslím nějaký glitch, ale Air China se zkrátka soustředí na jiné věci a webovou technologii dává stranou. Tak snad to tak ještě chvíli zůstane.

Další plus je jejich call centrum. To v Pekingu operuje 24/7 a mluví tam skvěle anglicky, narozdíl od Evropských poboček. Bohužel jsem při rezervaci udělal překlep a bylo potřeba ho napravit – nic co by bylo pro Air China problém, zdarma tedy jméno opravili víceméně na počkání, jen teda nedorazil nějaký email o změně a tak jsem musel znovu zavolat a pomocí podivného spellovaní stran Čínské strany ověřit.

Stran zprávy rezervace, nešlo dělat prakticky nic a pokud jste něco chtěli dodat, upravit, změnit, call centrum byla nejlepší volba. Vzhledem k tomu, že to byla volba funkčnější a doba čekání byla v řádu desítek sekund, nemám s tímto řešení jediný problém.

Co se online check inu týče – zkusil jsem jestli funguje a nejspíše asi i ano, ale byl tak komplikovaný, že jsem počkal na check in až na místě. Za toto tedy bych dal zase palec dolů. Nicméně chápu, že létat přes čínu může vyžadovat specifickou kontrolu víz a proto je možná lepší, že se stejně člověk dostaví na místě. Má to však nevýhodu pokud nepotřebujete odbavit zavazadlo tak jako my a tak fronta na letišti může pro některé cestovatele představovat určitý problém.

Na letišti

Na letiště jsme dorazili tentokrát díky dobré dopravě 4 hodiny předem a musím říct, že jsem byl velice mile překvapen, když jsem viděl otevřené přepážky air china. Malinko pokulhávala organizace fronty a tak jsme si prvně vystáli frontu na let do Pekingu a pak nás přednostně přesunuli na check in do Šanghaje. Jak jsem již zmiňoval, ikdyž jsme měli možnost zavazadlo jsme nikdo neodbavovali. Velice milý hoch nám vytiskl palubní vstupenky a mohli jsme se vrhnout do víru Mnichovského letiště. Zde bohužel na terminálu 2 nefunguje Lounge key, takže jsme si krátili čas na random gatu.

I boarding byl velice dobře organizovaný, byť tedy občas nebylo rozumět tomu, co pozemní personál říká, nahrnuli všechny do letadla A350 během asi 20 minut, což pouze potvrzuje fakt, že hodinové boardování na skupiny prostě nemá smysl. Palec nahoru pro air china i zde! Někdy je zkrátka to nejjednodušší řešení i tím nejlepším.

V letadle

Na každém sedadlu při nástupu čekal polštář, deka a sluchátka která nejsou špuntová. Vzhledem k tomu, že se jedná o novou A350 je letadlo vybaveno i wifi – ta nefungovala, velice dobře vybaveným IFE (podíváme se za chvíli) a pohodlnými sedačkami s poměrně rozumným legroomem. Co mě baví však hodně jsou tray tables, krerý jsou vybaveny i cup holderem, což je za mě opět prostě super. I se tu našlo místo na foot rest, opravdu paráda.

Jestli je ale něco co se u Air China nezměnilo tak je to poměrně přehnaná bezpečnost. Crew? Releasnutá až v cruising altitude. Jakýkoliv záchvěv letadla? Seatbelt sign on. A takto bych mohl pokračovat. Navíc každý takový announcement nepřeruší film, pouze vypne zvuk. Nicméně, jelikož se jedná o bezpečnost, je asi lepší být přehnaně než nedostatečně zabezpečený vůči pasažérům.

Crew asi po hodince letu rozdala jídlo a pití. Na výběr bylo hovězí s rýží a kuřecí s bramborem. Já zvolil kuře a pustil se do toho. Chuťově super, stejně tak jako desert, který bych přirovnal k vitacitové buchtě. Salát nic moc a co se týče housky, tak byla příjemně rozpečená s tak akorát měkkým máslem, za mě super. V porovnání s United navíc Air China používá dobře recyklované materiály a jednorázový plast jsem za celou dobu nepotkal, další palec nahoru.

Crew posléze jídlo odnesla, zhasla v kabině a požádala cestující aby zatáhly clony. Není to naštěstí tak striktní jako u jiných aerolinek jako třeba např. Saudia, kde byste vůbec nemohli mít pootevřené okno, což je pro kontakt s okolním světem fajn, nicméně stejně zachvilku bude venku tma a tak je to jedno jestli bude mít někdo okno otevřené nebo zavřené.

Zatím jsem neměl možnost vyzkoušet, ale zbytek skupiny referoval ultimátně čisté záchody. A je pravda, že i crew pravidelně záchody kontroluje. Tohle je velkých problém zejména u aerolinek z blízkého východu, takže pokud si potrpíte na čistotu, tohle by se vám mohlo líbit. Zároveň i crew pravidelně prochází kabinu a rozlévá vodu. Super krok, stejně jako u united chválím!

Jsme v půlce letu je potřeba zhodnotit to IFE. Zjistil jsem, že pouze mě se film nepřerušuje, ostatním však ano. Mě je ostatně vůbec nějaké divné, že místo MUC – PVG mi systém na hlavní obrazovce ukazuje PEK – SFO a to se dneska opravdu nekoná. Každopádně, na desetihodinový let budete mít z čeho vybírat. Najdete tu asi 4 nejlepší holywoodské tituly, dva americké seriály a zbytek je tak co dům dal. Sem tam čínský seriál, čínská pohádka a tak. Vzhledem k tomu, že hlavní cílovou skupinou jsou číňané, je to v pořádku. Filmy si můžete přehrát v angličtině, francoužštině a samozřejmě v čínštině. I přes nefunkční wifi, čímž asi stewardi měli na mysli internet si veškerý content můžete streamovat zdarma do telefonu.

Zajímavý moment přišel před snídaní, kdy nám bylo puštěno video ohledně procvičování se. A musím říct, spousta lidí vč. Mě se protáhlo a jak to sakra pomohlo. Hned poté rozsvítili kabinu a začali servírovat prvně pití a později i snídani. Narozdíl od jiných aerolinek, který před přistáním nabízí pouze snack, air china se do toho opřela a nabízí full breakfast s teplým jídlem. Na výběr byla opět kontinentální varianta a čínská varianta. Nutno zmínit, že i přesto, že snídaně nepatří mezi nejoblíbenější chody v letadle, Air China předvedla naprosto fenomenální servis. Chutná vejce s párkem a lehkou zeleninkou, doplněnou o křupavý croissant, muffin a jogurt. Fakt jsem si pochutnal a věřím, že vy byste si pochutnali taky a za tohle fakt obrovský palec nahoru pro air china.

Na závěr prvního letu, stejně jako na odletu už půl hodiny před příletem je vše ready na přistání. Všichni usazení, toalety zavřené… no zkrátka air china má priority jasné. Nicméně dali dopředu vědět, že je poslední šance si odskočit a pak už to nepůjde, čili za mě OK.

Přestup

Přistáli jsme na letišti v Šanghaji a tady už to začíná být nahnuté. Všichni byli nahnáni na transferdesk, ikdyž jsme měli již boarding pasy a v podstatě to celé spočívalo v tom, dostat na něj boarding pas. To by nebyl takový problém, kdyby se nejednalo o neorganizovanou frontu nahodilého charakteru. Poté klasická kontrola a pak už hurá do salónku. Tam jsem se dostal díky účtu Active u Raiffeisen bank. Odkaz najdete zde. Salónek byl průměrný, k najití tu bylo spousta jídla, sandwiche na cestu, nebo jste si mohli nechat namíchat čerstvý horký ramen. Naprostá spokojenost na 5 hodin času. Jediný mínus je opravdu podivná funkčnost internetu. Každá VPN zapne jinou službu… ale to už musíte ozkoušet sami.

Před odletem jsme se pak přesunuli ke gatu. Musím pochválit šanghajské letiště, že mají spoustu míst k sezení a kdyby bylo potřeba, člověk by tu i na pár hodin hlavu složil. Letiště bylo víceméně prázdné, nicméně to bylo spíše tím, že bylo opravdu hodně mohutné a tak se v něm lidi jednoduše rozprostřeli.

Boarding opět proběhl velice rychle jednou neorganizovanou frontou. Tentokrát nás čekal let 11 let starým Airbusem A330-200 v konfiguraci pro vnitrostátní a krátké lety. Bohužel, byl to smutný pohled. Kabina uvnitř nebyla vůbec tak příjemná jako ta v A350 na cestě do Šanghaje. Sedačky se samy zklápěly, chyběly nabíjecí porty nebo cokoliv. Ani područky nešlo zvedat. Nicméně na hodinu a půl letu nic co by se nedalo zvládnout.

Let na Taiwan

Odletěli jsme přesně na čas. Bohužel vám nedovedu přesně říct co se dělo, protože jsem během letu spal, ale můj kolega mi řekl že stihli roznést teplé jídlo ve formě nudlí s masem, malý balíček s desertem a ovocem a pití. Crew byla ochotná jako na předchozím letu a zajímala je stejně tak i bezpečnost jako na předchozím letu. A než si člověk stihl pořádně zchrupnout, už jsme přistávali na Taiwanu. Mínusové body pro pilota, který se pokoušel přistávat na ruku, což chápu, nicméně tolik schovívaví nebyli ostatní cestující, kterým to nedělalo dobře.

Na Taiwanu jsme přistáli asi o půl hodiny dříve než byl plán. Prošli jsme imigrační kontrolou, celní kontrolou a než člověk řekl švec do půlhodiny jsme byli venku z letiště. Shodou okolností se nám více vyplatilo vzít taxík než jet MHD nebo Uberem, ale byli jsme čtyři, pokud pojedete sami tak určitě zvažte alternativy. Ale to už je na další povídání. Teď zpátky k Air China.

Závěr

Pojďme si tedy říct závěr. Air China je prostě 3 hvězda, nicméně je vidět, že to chtějí posunout ještě dál a zejména na dlouhých letech s novými letadly jim to fakt jde. Kdyby na starých letadlech vyměnily sedačky třeba jako to udělalo Turkish, zaručeně by se jim to povedlo. Jídlo super, servis perfektní, crew milá, booking servis taky fajn. Za 12 tis. Zpáteční letenka se zavazadlem, servisem na palubě a výběrem sedačky? Za mě velké ano ano ano. Jediné co, asi bych volil kratší přestupy, ale to už pak záleží jaké jsou možnosti. Za sebe tedy mohu Air China doporučit, pokud bude mít značně levnější letenky jak konkurence. Pokud by bylo třeba pouze o 2000 dražší let s Turkish, asi bych si vybral je… ale těžko říct. Co je obrovské mínus, je to, že Air China nelítá z Prahy a asi se jich ani nedočkáme… ale čert ví.

Já si teď jdu užít Taiwan, do 4.4 to bude s letenkami nahnuté, moc jich nebude, a budu se na vás těšit třeba u další recenze.

A úplně na konec, pokud vás zajímá, jak přežít přestup v Pekingu, napsal jsem vám tu opět rychloprůvodce.

Discover more from Levné letenky do celého světa

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading